perjantai 25. syyskuuta 2015

Opiskelua

Näin on taas päästy opiskelun pariin..jo neljä viikkoa takana ja tässä palauttelen mieliin, mitä on käsitelty,
Markkinointiin lopeteltiin ennen lomaa ja siitä jatkettiin loman jälkeenkin. Kestävää kehitystä, somea, segmentointia, perspektiivipiirtämistä, sisustussuunnittelua ja messuasiaa...siinä aiheet pääpiirteittäin. Työturvallisuuskorttikin tuli suoritettua 8 tunnin opiskelulla, joka sisälsi testin.
Ensin markkinoinnista ja siitä, mitä se on;
Markkinointi on tapa ajatella ja toteuttaa liiketoimintaa, ajattelusta tulee toiminta, toiminnasta tulevat tulokset!
Se on asiakaspalvelua, mainontaa, kanta-asiakkustoimintaa, tapahtumat, esittelyt, messut, asiakasillat, yrityskuvaa, myyntityötä, sponsorit, visuaalista markkinointia...
Miksi esim. Coca Cola on maailman tunnetuin virvoitusjuoma ja arvostetuin brändi? miksi Nokia on ollut maailman myydyin kännykkä ja viidenneksi arvostetuin brändi? Siihen on tarvittu oikeanlaista markkinointiosaamista.
Markkinoinnin 4P + 3P (markkinointimix) käytiin taas läpi;
-PRODUCT - TUOTE
-PRICE - HINTA
-PLACE - PAIKKA
-PROMOTION - MYYNNIN EDISTÄMINEN
-PEOPLE - IHMISET
-PROCESS - TOIMINTA
-PHYSICAL EVIDENCE - FYYSINEN YMPÄRISTÖ

Markkinointiviestinnän muotoja; - mainonta ( media-, verkko-, näyteikkuna-, myymälämainonta)
                                                      -myynninedistäminen (messut, näyttelyt, promootiot ja     tapahtumamarkkinointi)
                                                      -suhde- ja tiedotustoiminta
                                                      -henkilökohtainen myyntityö ja asiakaspalvelu

Kestävästä kehityksestä tuli esiin paljon asiaa, mitä ei aina tule ajatelleeksi jokapäiväisessä elämässä, vaikka se kuuluu jokaisen jokapäiväiseen elämiseen..
Kestävä kehitys voidaan jakaa ekologiseen, taloudelliseen ja sosiaaliseen/ kulttuuriseen kehitykseen.
Käsitteeseen tutustuin jonkin verran edellisessä työpaikassani Nansogroupissa, jossa tehtiin vastuullisuuslupauksia koskien mm. tekstiilien tuoteturvallisuutta, ympäristöystävällisiä raaka-aineita, uusiutuvia energiaraaka-aineita ja yhtiön sosiaalisen vastuullisuuden kehittämistä.
Nyt asiaa tuli palautettua mieleen laajemminkin.
Kestävä kehityksen tulee olla sellaista, johon jokainen voi vaikuttaa omilla valinnoilla;
-VÄHENNÄ
-KÄYTÄ UUDELLEEN
-KIERRÄTÄ

Faktoja asiasta; maailman tämän vuoden uusiutuvat luonnonvarat on tullut käytetyksi jo 13. elokuuta!
-eli tarvitaan 1,5 vuotta tuottamaan se määrä uusiutuvia luonnonvaroja, mitä käytetään/tuhotaan vuodessa.
-yli miljardi ihmistä ilman puhdasta vettä, joka päivä yli 5000 lasta kuolee tämän seurauksena..
Karua todellisuutta siis.
Mitä haasteita se luo kaupan alalle? Yhteensovittaminen talouskasvun kanssa, liiketilojen keskittyminen ja kasvu, kuljetukset, päästöt, pakkaukset, energian kulutus, toimeentulo tuottajalle, "Reilu kauppa"- hinta?
Eri tuotteissa ja yhteyksissä esiintyviä merkkejä ja tunnuksia mentiin läpi yli kaksikymmentä, joista tässä niistä meille tutuinpia:







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti